2964-1-640-jpgRuoanlaitto leiriytyessä voi olla haastavaa aloittelijoille. Retkiruoka on parhaimmillaan ikimuistoinen osa elämystä, mutta voi pahimmillaan tuoda pahan mielen koko seurueelle. Pitkillä vaelluksilla ja retkillä ruoka on yleensä yksinkertaista, suurella leirintäalueella yöpyessä voi puolestaan tehdä monipuolisia aterioita.

Tasokkaammilta leirintäalueilta löytyvät kaikki mahdolliset mukavuudet. Retkeilijän kannattaakin perehtyä kohdealueen tarjontaan etukäteen ja valita itselleen sopivin paikka. Mikäli iltanuotiolla vietetyt laulutuokiot kyllästyttävät, voi valita leirintäalueen, jossa on wifi-yhteys. Näin iltoihin tulee ihan uutta eloa, kun klikkaa itsensä casino-online.fi-sivustolle. Suomalainen pelisivusto tarjoaa laajan valikoiman laadukkaita pelejä, joista riittää iloa pidemmillekin retkille.

Ennen kuin lähtee retkelle, kannattaa tarkistaa mitä puitteita on saatavilla. Isoissa leirintäkeskuksissa on usein kaikki mikrouunista astianpesupaikkaan, mutta vapaasti leiriydyttäessä käytössä on yleensä vain oma retkikeitin. Kannattaa pakata tämän mukaisesti. Isoon keskukseen mennessä ei välttämättä tarvitse miettiä paljon, mitä tuo mukaan. Tehosekoitinta tai uunia keittiöstä ei aina löyty, mutta perusruoat kuten pasta, riisi, perunat ja kasvikset on helppo laittaa. Eläinkunnan tuotteita harkitessa on syytä miettiä, onko niille säilytystiloja. Liha ei säily kauan lämpimässä. Sen vuoksi kannattaa suosia kuivattua tai suolattua lihaa, tai säilykkeitä.

Retkikeittimen varassa ollessa joutuu ruokaa miettimään enemmän. Etenkin jos vaellus on pitkä, kannattaa satsata vähän tilaa vievään ja energiapitoiseen ruokaan. Retkeilyruokaa saa helposti erikoiskaupoista, mutta se voi olla melko kallista. Jos ruoan päätyy ostamaan marketista, kannattaa valita aineksia, jotka kypsyvät nopeasti. Kuivatut linssit voivat olla kevyitä kantaa ja ravintorikkaita, mutta niiden keittämiseen kuluu melko paljon kaasua. Pasta on hyvä vaihtoehto, joka täyttää vatsan eikä paina paljoa repussa. Jauhemuodossa ostettavat valmiskastikkeetkin ovat käteviä reissussa. Kaurahiutaleet eivät vie paljoa tilaa, mutta niistä tekee nopeasti ja helposti retkiaamiaisen.

Mukaan on myös hyvä pakata ruokaa, joka ei vaadi kuumentamista, kuten pähkinöitä, suklaata, kuivahedelmiä ja myslipatukoita, hapankorppua tai näkkileipää. Niistä saa energiaa helposti ja terveellisesti vaelluksen aikana, eivätkä ne vie paljon tilaa. Käveleminen vaihtelevassa maastossa kuluttaa energiaa, joten kannattaa ostaa tuotteiden normaaliversiot light-versioiden sijaan. Ruokien lisäksi ei kannata unohtaa mausteita. Suola ja pippuri voivat tehdä eron yksinkertaiseenkin ateriaan. Ota mukaan muutama lempimausteistasi pieniin minigrip-pusseihin pakattuina.

Vettä kannattaa varata mukaan riittävästi. Pidemmällä vaelluksella myös vedenpuhdistuslaitos- tai tabletit ovat erinomainen lisä rinkkaan. Ne auttavat vähentämään painoa rinkassa. Aina on kuitenkin hyvä olla jonkin verran vettä mukana, sillä sen löytäminen voi olla toisinaan haastavaa.